SusaWebTools
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کمیته فریزبی استان تهران
به سایت ما خوش آمدید

مسابقات میدانی انفرادی یا مسابقات تکنیکال دیسک پرنده

(Field Events or Technical Events )

مترجم: محمدحسن زبرجد و سودابه زبرجد  

در قسمت قبلی توضیحاتی در خصوص مسافت و MTA ارائه شد. در این قسمت در خصوص رقابت دقت توضیح داده می شود.

دقت

در این آزمون دقت پرتاب‌کننده در هدف‌گیری و رساندن دیسک از زوایا و مسافت‌های مختلف سنجیده می‌شود. برای انجام این مهم نیاز به تهیه یک دروازه به شکل زیر می باشد :

 

دروازه دقت در فریزبی

 

ابعاد دروازه 1/5 متر در 1/5 متر و ارتفاع آن از زمین 1 متر می‌باشد. بهتر است برای جلوگیری از ابهام در مورد صحت ورود دیسک به دروازه، برای آن تور نیز تعبیه گردد.

زوایا و مسافت‌هایی که پرتاب‌کننده باید پرتاب خود را انجام دهد، در شکل زیر مشخص شده است.

ش

ایستگاه های پرتاب

 

پرتاب‌کننده از هر موقیت مکانی که در شکل مشخص شده، مجاز به انجام 4 پرتاب می‌باشد ودر کل 28 پرتاب انجام می‌دهد. پرتاب‌کننده برای انجام کل پرتاب‌ها، 7 دقیقه زمان در اختیار دارد.   رکورد جهانی این تکنیک 25 hit از 28  hitمی‌باشد.

 

 




موضوع مطلب : فریزبی

چهارشنبه 93 خرداد 28 :: 9:42 عصر

مسابقات میدانی انفرادی یا مسابقات تکنیکال دیسک پرنده

(Field Events or Technical Events )

مترجم: محمدحسن زبرجد و سودابه زبرجد  

در قسمت قبلی توضیحاتی در خصوص مسافت ارائه شد. در این قسمت در خصوص رقابت MTA توضیح داده می شود.

1-      طولانی ترین زمان پرواز(MTA)

برای انجام این آزمون داوران نیاز به کورنومتر (زمانسنج) دارند. پرتاب‌کننده در وسط میدان و در هر جهت دلخواه می‌تواند پرتاب خود را انجام دهد و باید پرتاب خود را با توجه به جهت وسرعت وزش باد به نحوی انجام دهد که دیسک بیشترین زمان ممکن را در هوا پرواز کند و پرتاب کننده حتما باید دیسک را قبل از برخورد با زمین با یک دست (دو دست مجاز نیست) مهار کرده و کاملا در اختیار گیرد. زمان ثبت‌شده از لحظه جدا شدن دیسک از دست پرتاب‌کننده تا لحظه تماس مجدد دیسک با او اندازه گیری می‌شود. 3 داور زمان را اندازه‌گیری می‌کنند و میانگین 3 زمان به عنوان رکورد ثبت می‌شود.  در این آزمون چون هدف فقط اندازه‌گیری مدت زمان پرواز دیسک می‌باشد، محدوده خاصی برای پرتاب‌کننده در میدان وجود ندارد و پرتاب‌کننده می‌تواند در هر جهت دلخواه و در هر موقعیت مکانی پرتاب خود را انجام دهد. پرتاب‌کننده مجاز است حداکثر 5 پرتاب انجام دهد که بهترین زمان به عنوان رکورد ایشان ثبت می‌شود  رکورد جهانی این تکنیک 16/72 ثانیه می‌باشد.

نمونه ای از این پرتاب توسط آقای زبرجد در سایت آپارات قابل مشاهده و دانلود است. (پس از ورود به سایت آپارات search کنید "فریزبی")





موضوع مطلب :

سه شنبه 93 خرداد 13 :: 8:33 عصر

 

مسابقات میدانی انفرادی یا مسابقات تکنیکال دیسک پرنده

(Field Events or Technical Events )

مترجم: محمدحسن زبرجد و سودابه زبرجد                                            

مسابقات تکنیکی و مهارت پرتاب دیسک پرنده که به صورت انفرادی انجام شده و توسط سازمان جهانی دیسک پرنده WFDF تدوین و اجرا می‌گردد، شامل پنج مهارت بوده و نحوه اجرای آن‌ها به شرح ذیل توضیح داده می‌شود:

1-                  مسافت(Distance)

2-                  طولانی ترین زمان پرواز(Maximum Time Aloft)(MTA)

3-                  پرتاب دویدن و گرفتن (Throw Run and Catch) (TRC)

4-                  ترکیب 2و3 طولانیترین زمان پرواز-پرتاب، دویدن وگرفتن(Self-Caught Flight) (SCF)

5-                  دقت (Accuracy)

1-                مسافت

در این تکنیک قدرت پرتاب پرتاب کننده سنجیده می‌شود. یعنی بیشترین مسافتی که او قادر است دیسک را در مسیر تعیین شده پرتاب کند اندازه‌گیری می‌شود.


مسافت

 

همانطور که در شکل مشاهده می‌کنید، یک محور در میدان مشخص می‌شود که معمولا باید این محور، (خط) عمود بر جهت وزش باد باشد و یک خط شروع در ابتدای محور مشخص شده است. پرتاب کننده باید پرتاب خود را در پشت خط شروع و در امتداد محور انجام دهد. در لحظه پرتاب و تا لحظه فرود دیسک، بدن پرتاب کننده نباید خط شروع و بعد از آن را لمس نماید. در غیر اینصورت خطا صورت گرفته و امتیاز پرتاب، صفر در نظر گرفته می‌شود.

پس از مشخص شدن اولین نقطه تماس دیسک با زمین، دو اندازه گیری توسط داور انجام میشود : 1- فاصله نقطه شروع تا نقطه روبروی محل فرود دیسک بر روی محور 2- فاصله نقطه فرود دیسک از محور و در نهایت مسافت پرتاب با کم کردن 2 از 1 برای پرتاب کننده ثبت می‌شود. 




موضوع مطلب :

پنج شنبه 93 خرداد 8 :: 7:6 عصر

آقای محمدحسن زبرجد مربی فریزبی  تهیه کننده:محمد حسن زبرجد (کارشناس فریزبی)

تلفن تماس: 09131277290 

فریزبی یک بشقاب از جنس پلاستیک با وزن بین 145 تا 175 گرم بوده که به واسطه شکل آیرودینامیک خاص خود قابلیت پروازی زیبا با پرتاب فردی متبحر را داراست . این ورزش به صورت تفریحی در هر محیط باز مثل پارک یا پارکینگ یا صحرا با حضورحداقل دو نفر با پرتاب یک بشقاب برای همدیگر که به شکل جالبی در هوا پرواز می کند و لحظات نشاط انگیزی برای آنها به وجود می آورد, قابل انجام می باشد و بدون آنکه خود فرد متوجه شود باعث تحرک فرد و انجام حرکات ورزشی مناسب می گردد(گذاشتن یک بشقاب فریزبی در صندوق عقب ماشین فراموش نشود). مزیت دیگر این ورزش کم هزینه بودن آن است که فقط با تهیه یک بشقاب فریزبی قابل انجام می باشد ورزش فریزبی به صورت حرفه ای انواع مختلفی دارد که مهمترین آنها شامل:1- آلتیمیت2-فریزبی گلف3- فریزبی هاکی 4- فریزبی ساحلی 5- فری استایل 6-گاتس7- دابل دیسک می باشد. در زیر خلاصه ای ازپررونق ترین بازی فریزبی که مسابقات آن بصورت جام جهانی نیز زیر نظر سازمان جهانی آن WFDF انجام میگیرد, یعنی بازی آلتیمیت توضیح داده می شود.

پرتاب دیسک در بازی آلتیمیت

آلتیمیت یک بازی رقابتی بین 2تیم است که تعداد نفرات هرتیم 7 نفر بوده وبا پرتاب یک بشقاب انجام میشود .بازی در یک زمین مستطیل شکل تقریبا" به اندازه نصف زمین فوتبال (100در37متر) انجام میشود و در دو طرف این زمین دو منطقه انتهایی (با پهنای 18متر) به عنوان محوطه گل در نظر گرفته شده. هدف هر تیم بدست آوردن گل می باشد که این گل با گرفتن یک پاس از یار هم تیمی در محوطه انتهایی زمین حریف می باشد. البته انجام این بازی در زمینهای کوچکتر مانند زمین فوتسال و بسکتبال و هندبال و داخل سالن با تعداد نفرات کمتر (5نفره یا 4 نفره ) نیز قابل انجام می باشد.

بازیکنی که می خواهد بشقاب را پرتابزمین بازی آلتیمیت فریزبی کند اجازه دویدن ندارد، اما می تواند آن را به هر طرف دلخواه برای یار هم تیمی خود پاس دهد و مدت توقف او حداکثر می تواند 10 ثانیه باشد که این زمان توسط شمارش بازیکن مستقیم مدافع روبروی پرتاب کننده اعلام می شود.

هرگاه پاس کاری تیم مهاجم به طور کامل انجام نشود و بشقاب روی زمین بیافتد، بازی دوباره آغاز خواهد شد و تیم مقابل بشقاب را گرفته وبا پاس دادن، به منطقه انتهایی زمین حریف انتقال میدهد. (بنابراین همیشه تیم صاحب بشقاب تیم مهاجم و تیم مقابل تیم مدافع خواهد بود ودر طول بازی عنوان مهاجم و مدافع بسته به مالکیت بشقاب تغییر خواهد کرد).

بازیها معمولا" تا رسیدن به 17گل طول میکشد وهر بازی در دو نیمه انجام میشود، بطوریکه هرتیم زودتر به 9 گل رسید نیمه اول تمام و بعد از 10 دقیقه استراحت، نیمه دوم آغاز میشود و هر تیم زودتر به 17 گل رسید بازی  پایان  می یابد.

هر تیم در هر نیمه، میتواند از 2 وقت استراحت 2 دقیقه ای استفاده کند. تعداد تعویضها در این بازی بی نهایت است ولی تعویض فقط در زمانی که بازی متوقف است مثلا" زمانی که گلی زده شده و بشقاب در حرکت نیست، قابل انجام می باشد. (پرتاب کننده مجاز به تعویض نیست و در زمانهایی که بازی در جریان است فقط بازیکن مصدوم مجاز به تعویض می باشد و تیم مقابل هم اجازه دارد یک تعویض در آن لحظه انجام دهد). آلتیمیت یک بازی به روش خود داوری و بدون برخورد است که در اصطلاح به آن روح بازی و بازی جوانمردانه می گویند و خود بازیکنان موظف به رعایت مقررات و اعلام خطاها می باشند.




موضوع مطلب :

یکشنبه 93 فروردین 24 :: 9:34 صبح

درباره وبلاگ


طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 1
  • بازدید دیروز: 5
  • کل بازدیدها: 57993
فرم تماس
نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
امکانات دیگر


parsskin go Up

کلیه حقوق این وبلاگ برای کمیته فریزبی استان تهران محفوظ است